تبلیغات
منتظران مهدی موعود - بررسی نكات اشتراك و افتراق عقیده به ظهور منجی در ادیان مختلف

 

goleyasezahra

منتظران مهدی موعود
منوی اصلی
 صفحه اصلی
آیدی یاهو
ایمیل
فروشگاه اینترنتی
برای دریافت دعوت نامه پرشین گیگ در قسمت نظرات به ما اطلاع دهید  
نظر سنجی

 

نظرتون درباره وبلاگ من چیه؟




موضوعات
عمومی
پیام تبریک
پیام تسلیت
شعر
علائم ظهور
عکس
شهید
ادبی
محرم
مذهبی
حرفهای خودمونی
خبرنامه

با وارد کرن ایمیل خود در این قسمت  می توانید از به روز شدن سایت با خبر شود .

 
اضافهحذف
تبلیغات

...

PopKiDs-Shop.blogfa.com | Shop Center

تبلیغات

برای قرار گرفتن تبلیغات خود در این مکان ، به ما خبر دهید

بررسی نكات اشتراك و افتراق عقیده به ظهور منجی در ادیان مختلف

 

منجی می آید تا عدالت گسترده شود

 

عقیده به ظهور منجی ،‌اعتقادی است كه تقریبا در تمام ادیان وحدانی مشترك است. این

باور یكی از اصلی ترین مؤلفه هایی است كه شالوده هر دین را تشكیل می دهد. تنها

كافی است سری به متون مقدس ادیان مختلف بزنیم تا به خوبی در یابیم كه این آرزوی

دیرینه آدمیزاد چگونه در لابه لای خطوط این متون شكل گرفته و ظاهر شده است. هر چند

كه ادیان دارای وجوه مشترك و تشابهات عقیدتی بسیاری هستند كه كند وكاو درباره آنها ،

پژوهنده را به این یقین می رساند كه منشأ تمام ادیان جهان از اسلام گرفته تا زردشت و

یهودیت ... همه و همه یكی است و این وجوه مشترك چنان فراوان هستند كه پرداختن به

تمامی آنها در یك گزارش نمی گنجد.به همین خاطر این نوشتار در پی بررسی تنها یكی از

این تشابهات در ادیان و آن عقیده به ظهور منجی است . این كه این اعتقاد در دین های

مختلف چگونه است و پیروان ادیان الهی چگونه انتظار آمدن او را می كشند سؤال‌هایی كه

سعی شده در این نوشتار برای آن پاسخی در خور یافته شود. اعتقاد به ظهور منجی در

دین اسلام به سبب دو گرایش عمده ای كه باعث به وجود آمدن فرقه شیعه و سنی در این

دین گردید به رغم اشتراكات فراوان ،‌با تفاوت های فراونی نیز رو به روست . حجت الاسلام و

المسلمین «‌حسن مقدم»، معاون امور بین المللی موسسه تنظیم و نشر آثار امام (ره )

درباره عقیده به منجی در دین اسلام می گوید:«‌از نظر مبانی قرآن،‌اصل اعتقاد به ظهور

منجی كاملا روشن و شفاف است . در فرهنگ قرآنی و در آیات مختلفی كه خداوند در كتاب

خود مطرح می كند فاتحان زمین حق طلبان و ستمدیدگان جهان هستند. در حقیقت جریان

حركت تاریخ و روند آن به صورت غلبه حق بر باطل مطرح می شود. بنابراین ریشه های

قرآنی این باور در كلیه مذاهب اسلامی به عنوان یك اصل مشترك مورد وفاق است و كلیه

فرق اسلامی این مسأله را پذیرا هستند كه نهایت تاریخ بشریت به ظهور یك منجی ختم

می شود و او تحقق بخش اراده خداوند متعال بر زمین است.»

در این میان شیعیان معتقدند كه منجی از نسل پیامبر اكرم اسلام و پسران حضرت علی

(ع) است كه پس از وانهادن امامت به فرزند بزرگتر خود یعنی حضرت امام حسن (ع) و

سپس حضرت امام حسین (ع) ، نسل به نسل از پدر به پسر منتقل شده تا به امام حسن

عسگری (ع) ،‌رسیده است . ایشان این ودیعه را به فرزند كوچك خود ، حضرت ولی عصر

(عج) سپرده اند.

حضرت مهدی (عج) از آغاز زندگی خود به سبب دشمنی و كینه توزی حكومت و دشمنان

مجبور به اختفا و پنهان شدن بودند. از این سبب ،‌زندگی ایشان به دو دوره غیبت صغری و

غیبت كبری تقسیم می شود كه در حال حاضر ایشان در غیبت كبری به سر برده و تا زمان

ظهور كه زمانش از سوی خداوند تعیین می شود ، دور از دیده انسان ها ، در این جهان

زندگی می كنند.

اما این عقیده در گروه دیگری از مسلمانان یعنی اهل تسنن رنگ و روی دیگری به خود می

گیرد. اصل تسنن معتقدند كه منجی در حال حاضر وجود ندارد و كسی است كه در زمان

مقتضی به دنیا خواهد آمد.

«حسن مقدم » ،‌تفاوت در این باور را در اصل موضوع نمی داند و می گوید:‌«‌تفاوت بین

شیعه و سنی در اصل قضیه نیست بلكه در تفسیر و تبیین این قضیه است. چرا كه اهل

تسنن بر این باورند كه منجی بعدها به دنیا می آید و پیدا می شود.»‌

وی می افزاید: « قرآن كریم بر این باور است كه روند تاریخ به سوی یك نوع تقابل بین حق و

باطل پیش می رود. این تقابل در نهایت به سوی غلبه حق ختم می شود. بر اساس همین

نگاه ریشه ای در قرآن كریم اصل مسأله غلبه حق بر باطل یعنی جریان پیشتازی مورد توافق

همه فرق و ملل اسلامی است. منجی بشریت خواهد آمد و عدالت تحقق خواهد یافت و

این حق و عدالت به دست انسان شایسته ای صورت خواهد گرفت.»

به گفته مقدم ،روایات مختلف شیعه همگی نام او را مهدی دانسته اند و به اعتباری

معتقدند كه او از نسل پیامبر است.

وی علت اختلاف در این عقیده بین شیعه و سنی را دارای ریشه تاریخی می داند و می

گوید :« بعد از مرگ پیامبر مسأله‌ای به نام امامت در فرهنگ شیعه شكل می گیرد. شیعه

معتقد است كه وصالیت انجام گرفته و طبق وصیت پیامبر ، علی (ع) جانشین اوست حال

آن كه سنی ها به چنین موضوعی اعتقاد ندارند.»

مقدم در پاسخ به این سؤال كه علت شكل گرفتن عقیده به ظهور منجی جدای از تفاوت

هایی كه در فرق اسلامی وجود دارد، چیست ، می گوید : « این نگاه از درون و فترت انسان

ها نشأت می گیرد. شما تحت هر گرایش ، هر فرهنگ و عقیده و باوری كه باشید همیشه

به یك جامعه برتر فكر می كنید. حتی اندیشه های ملحدانه مثل ماركسیسم نیز به جامعه

برتر و آرمانی معتقد است . چرا كه اگر چنین عقیده ای نداشته باشید آن وقت انگیزه ای

برای ادامه دادن نخواهید داشت و جامعه پویایی خود را از دست خواهد داد.»

اما عقیده ظهور منجی تنها منحصر به اسلام نیست. در دین زرتشت كه یكی از كهن ترین

ادیان وحدانی جهان است از كسی به نام «‌سوشیانس » سخن به میان آمده است .

كسی كه در پایان جهان ظهور خواهد كرد و باعث پیروزی اهورامزدا بر اهریمن پلید و ناپاك

می شود.

پیروان این دین معتقدند كه در پایان آخرین سه هزاره عمر دوازده هزار ساله جهان فرزند

روحانی زرتشت یعنی سوشیانس ظهور می كند.اما پیش از سوشیانس « اوشیدر و

اوشیدر ماه » بوده اند كه به كمك مظلومان و بهدینان آمده اند.

در كتاب بندهش كه یكی از آثار زردشتی نگاشته شده در سده های اول اسلامی است و

كتابی انباشته از داستان ها و روایات اساطیری از آغاز آفرینش تا رستاخیز جهان از دید

مذهب زردشت است آمده ،‌كه زرتشت پیامبر ، سه زن داشت. وی نزد پادشازن و نخستین

زن خویش هووی رفت ، سه بار و هر بار تخمه وی به زمین اندر شد.» زیرا چنین تصور بود كه

از آن تخمه ،‌به هنگام احیای كیهانی ، سه پسر زاده شود . اوشیدر ، اوشیدرماه و

سوشیانس . زیرا در پایان عمر 12 هزار ساله جهان ، دوشیزه ای به نام «اَرِدَدبد»كه در دریای

«كیانسه»‌ آب تنی می كند،‌از آن تخمه بار بر می دارد و سوشیانس نجات دهنده را به دنیا

می آورد. همچنین درباره چگونگی نوسازی آینده پس از سوشیانس آمده است :‌« از آن

جای مشی و مشیانه (نخستین زن و مرد آفریده شده توسط اهورامزدا)هنگامی كه از زمین

برستند، نخست آب ، سپس گیاه ، سپس شیر و سپس گوشت خوردند، مردم نیز به

هنگام مردن شان نخست از گوشت و سپس از شیر و نان خوردن نیز بایستند و تنها ، تا به

مردن آب خورند. ایدون نیز ، به هزاره اوشیدر ماه نیروی از بكاهد كه مردم به یك خوراك سه شبانه روز به سیری ایستند . پس از آن ، از گوشت خوردن بایستند و گیاه و شیر گوسفندنا

خورند. سپس از آن شیرخواری نیز ایستند، سپس ، از گیاه خواری نیز ایستند و آب خوار

بُوَند. ده سال پیش از آن كه سوشیانس آید ، از نان خوردن ایستند و نمیرند و ...


به روایت بندهش رستاخیز مردگان نیز از پی ظهور سوشیانس فرا می رسد.

 

منابع:

 

1 - انجیل عیسی مسیح

 

2 - پژوهشی در اساطیر ایران جلد اول مهرداد بهار 

 

۳-اساطیر ایران و ادای دین ژوزف كمبل ترجمه ع. ا. بهرامی

 

 

 

به دلیل حجم زیاد مطلب

 

 

ادامه را چند هفته بعد

 

 

می گذارم

 

ارسال شده بوسیله یه منتظر در مورخه : دوشنبه 23 خرداد 1384 ( 08:06 ق.ظ )
( | نوع مطلب : علائم ظهور , | ارسال نظر | لینک مطلب | نظرات : )
مطالب پیشین
:: معرفت! نظرات این پست - نظر
:: نیمه شعبان آمد نظرات این پست - نظر
:: میلاد عشق نظرات این پست - نظر
:: قلب آدم نظرات این پست - نظر
:: عاشقی ممنوع! نظرات این پست - نظر
:: کوچه های انتظار نظرات این پست - نظر
:: نظرات این پست - نظر
:: سال نو مبارک** نظرات این پست - نظر
:: اربعین عشق نظرات این پست - نظر
:: قـدر و علی (ع) نظرات این پست - نظر
:: رمضان ماه مهمانی خدا نظرات این پست - نظر
:: حرفهای دلم نظرات این پست - نظر
:: میلاد نور و رحمت نظرات این پست - نظر
:: میلاد سه پاره خورشید نظرات این پست - نظر
:: واقعیت بعثت درر نگاه شیعه نظرات این پست - نظر
صفخات وبلاگ

آرشیو
شهریور 1386
مرداد 1386
تیر 1386
اردیبهشت 1386
فروردین 1386
اسفند 1385
مهر 1385
شهریور 1385
مرداد 1385
تیر 1385
خرداد 1385
اردیبهشت 1385
فروردین 1385
اسفند 1384
بهمن 1384
دی 1384
آبان 1384
مهر 1384
شهریور 1384
مرداد 1384
اطلاعات
  روز بخیر كاربر مهمان!
آمار بازدیدها:
امروز:
دیروز:
مجموع:

اطلاعات سایت :
کل نظرات:
کل مطالب :

مدیر سایت :
یه منتظر ( 48 )
مریم سعادت ( 3 )
لینكستان

لینكدونی

بزرگترین مرجع کتاب فارسی (- کلیک)
امام هادی(ع) (- کلیک)
یه مترجم آنلاین خیلی با حال که فارسی به اینگلیسی و بلعکس رو داره (- کلیک)
اعتراض گسترده به تلاش کشورهای قدرتمند در محروم کردن ایران بزرگ از دانش هسته ای (- کلیک)
عكستو می خوای آپلود كنی؟بیا تو (- کلیک)
آرشيو لينكدوني

لوگودونی
لینک به ما





دوستان


Free Download Center

Clickkon.com | Download Center


طراح قالب : قاسم فرهادی